expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Takip Edin...

6 Kasım 2016 Pazar

Ekşi Mayalı Ekmek


Merhabalar Herkese…

Geçtiğimiz gün Sevgili  Leyla Ablam bana değerli ekşi mayasından 22 Ekim'de bir miktar getirmişti bende mayamı çalıştırmaya başladım ve 24 Ekim 'de hemen ekmek yapımına geçtim. Aslında basit ama sevgi,emek ve zaman isteyen bir süreç.



 Eee bende sevgide zamanda fazlasıyla mevcutken neden olmasın dedim mayalandırma sonrası ilk işlem olarak mayamı oda sıcaklığında ki bir kase suyun içerisine bırakarak test ediyoruz ,mayamız yüzüyorsa yani asağıya doğru batmıyorsa kullanıma hazır hale gelmiş demektir.Dibe doğru batıyorsa şayet ekşi mayamızı biraz daha oda sıcaklığında bekletmeniz gerekecek.





      Malzemeler

  • 500 gr buğday unu
  • 325 gr ılık su
  • 100 gr ekşi maya
  • 1 tatlı kaşığı tuz
  • 1/2 çay bardağı ılık su


 Yapılışı: Leyla Ablam bana ilk etapta 500 gr un ile çalışmamı tavsiye etti.
Ben 1,5 su bardağı yani 325 gr ılık su 100-105  gr kadar ekşi maya yani kavanozda mevcut eksi mayamdan 1 parmak kadarını bırakıp 2 parmak ölçüsünde kullandım ve tarttım ,
1 tatlı kaşığı tuz ve 1/2 çay bardağı su ile karıştırarak mayalanama sırasında üzerine ilave edip yoğuruyoruz. Maya kontrolü yapmış olduğumuz kasede ılık su ve mayamizı karıştıralım.

 Elediğimiz unu karıştırma kabımıza alıp ortasını havuz şeklinde açalım ve ekşi maya ile karıştırdımız suyu ilave edip güzelce yoğuralım ben yoğurma işlemini stand mikserimizde 5 dakika yaparak kapaklı hamur mayalanama kabıma aldım.Yaklaşık 2 saat sonra 1/2 çay bardağı su ile tuzu karıştırıp mayalanana hamura ilave ettim ve yoğurdum kapağını kapatıp tekrar dinlenmeye bıraktım. 40 dakika ardından hamuru kendi ekseni etrafında döndürerek katlama işlemi yaptım bu süreç daha sonra 30 dakikada bir dört defa katlama işlemi yaparak devam etti yani 2 saat içinde 4 defa hamuru katlayarak hacım kazandırıyoruz..

Ardından mayalı hamurumuzu elastikiyet ve hacim kazanarak beni mutlu eden kabarcıklar göstermesi sonucunda doğru yolda olduğum kanısına vardım.Daha sonra bu katlama işlemi saat başı yaparak 3 defa daha uyguladım.






Sonrasında hamuru  unladığımız tezgaha alıp hamuru ters çevirerek unladığımız kısmı uzerine getirelimve elimizi hamurun altina dogru alıp hamuru çevirerek yuvarlak hale getirelim ,üzeri pürüzsüz ve parlak bir hal aldıysa tamamdır .
Bunlar zaten bildigimiz işlemler ardından üzerine un serpelim ve yaklaşık 30 dakika daha dinlendirelim.

Üzerini temiz bir bezle veya çukur büyük boy cam kase ile örterek dinlendirdikten sonra Diğer  bir tarafta başka bir çukur kaba temiz mutfak bezi serelim ve üzerini güzelce unlayalım.

 Mayalanana hamurumuzu son katlama işlemini yapmak için tezgahın üzerine ters çevirelim üzeri unlu olduğundan tezgaha yapışma olmayacaktır tabi bu kez biraz daha narin davranmak gerekir çünkü, göreceksiniz ki hamurumuz kabarmış puf puf bir hal almış durumda içi minik hava kabarcıklariyla dolu yani bebek gibi narin,daha önce de tarif ettiğim gibi hamurun bir kenarından altına elimizi koyarak tutalım ve uzatarak ortaya doğru katlayarak diğer ucundan tutup aynı şekilde katılıyoruz ve elimizi hamurun altina koyarak hamuru ters çevirip yuvarlak hale getirelim ve yine üzerinin pürüzsüz kaymak gibi olmasını sağlayalım ve çok dikkatlice ve hızlı bir şekilde pürüzsüz olan üst yüzeyi alt tarafa gelecek şekilde unladığımız mutfak bezinin olduğu yuvarlak kasemize alalım 






 Ben Tupperware'in kapaklı hamur yoğurma kabına alıp üzerini bezle örterek kapağını kapadım ve önceden 100 C ısıtılmış fırının sağ alt kısmına su dolu bir kap koydum Leyla ablam kendi tarifini verirken belirtmişti, bende atlamadım ve hamur dinlenirken de fırında nem oranı açısından yardımcı olur diye düşündüm
 Bu şekilde ısıttığımız fırını kapatalım ve 4 saat kadar kapağı kapalı fırın içersinde bekletelim. Ben dün akşam saatlerinde başladım ve gece saat 4 gibi fırına koyup biraz dinlendim ve saat 8 de uyandığımda müthiş kabarmıştı. 

 Bu sırada ben fırını yarım saat kadar 250 C de ısıttım ve bu sırada içersinde ki sıcak su kabımıza tekrar su ilave ettim hamurun nemini sağlaması için ayrıca biraz elimle fırının altına su serptim hamurumu küçük çift tabanlı yuvarlak tepsiye yağlı kağıdı elimle buluşturarak tepsiye aldım (Aslında kapaklı döküm tencerede yada toprak kapta yapmak daha avantajlı gibi bir dahakine uşenmeden tenceremi yerinden alıp onda pisirecegim ama çok ağır o yüzden tepsi ile pisirdim ama dış kabuğu istedigim sertlikte ve içi muthis kabarcıklarla dolu ve nemliydi sanırım makbul olanda bu ) yağlı kağıdın yerleşmesini sağlayıp hamurumu ters çevirip yağlı kağıt serili tepsinin üzerine aldım. Tepsimize fırına koyduktan sonra fırından dercesini 220 'ye ayarladım ve 45 -50 dakika kadar pisirdim .Pişen ekmeği soğumaya bırakalım ve dilimleyerek afiyetle yiyelim…
Sizlere kolay gelsin hanımlar
Bu güzel ekşi maya ve tavsiyelerin için teşekkürler Leyla Ablacım… 

  • Buda mayamın birkaç haftadır beslediğim hali…

2 yorum:

Güzel yorumlarınızı ve eleştirilerinizi benimle paylaşırsanız sevinirim...
Bıraktığınız yorumlar için şimdiden teşekkürler...Sevgi ve saygılarımla...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...